Service learning může být považován za součást formálního i neformálního vzdělávání, případně může obě tyto oblasti kombinovat. Oba směry lze také rozlišovat. Projekty service learningu mohou být produktem škol, tj. v rámci formálního vzdělávání prostřednictvím vzdělávacích politik, ale mohou být nabízeny také prostřednictvím nevládních organizací jako strategie práce s mládeží – tj. prostřednictvím politik pro mládež. Service learning lze také chápat jako způsob výchovy k dobrovolnictví a aktivnímu občanství. Existuje mnoho mladých lidí, kteří by mohli být cenným zdrojem aktivního občanství, ale buď se nenaučili být aktivní a proaktivní, nebo se ztratili v informačním boomu, kterému v současnosti čelí. Nejdůležitější zjištění z mezinárodních výzkumů naznačují, že učení se službou má na mladé lidi pozitivní vliv v řadě oblastí. Patří mezi ně rozvoj tzv. klíčových kompetencí (např. komunikačních dovedností, vůdcovství, spolupráce, kulturního porozumění, odpovědnosti, učení, řešení problémů, kritického myšlení atd.) a občanské angažovanosti a také posilování víry mladých lidí v možnost uskutečnit změnu ve společnosti.
Více informací o Service learningu jako nástroje angažovanosti a zapojení mladých lidí do občanského a komunitního života najdete na https://www.nadobrovolnictvi.cz/o-dobrovolnictvi/service-learning/